Marijus Aleksa „Vilnius X-O”, LT
Dominykas Vyšniauskas – tr, trmb, fgh
Paulius Kilbauskas – elec
Marijus Aleksa – dr
„Norėčiau būti tyliausias būgnininkas pasaulyje”, − tokią frazę 2024 m. rudenį duodamas interviu Lietuvos radijo laidoje „Mūza ant peties“ ištarė neabejotinai vienas iškiliausių mūsų šalies būgnininkų ir perkusininkų – Marijus Aleksa. Atrodytų be galo oksimoroniška ištara, nes būgnai/perkusija, daugeliui asocijuojasi su dideliu garso lygiu, intensyvumu, bet ne su tyla. Tačiau Marijus niekada nebuvo ir nėra tipinis muzikantas. Jo kūrybiniai tyrinėjimai nuolatos išklysta iš dogmatinio kelio link mažiau pažįstamų teritorijų, kuriose į džiazo upę ima tekėti roko, world, elektroninės muzikos intakai. Tad judėjimas tylon – puikiai atspindi nekanoninę M. Aleksos mąstyseną.
Mušamuosius instrumentus prisijaukinusiam ir iki smulkiausių detalių juos įvaldžiusiam M. Aleksai nė kiek nesikuklinant galima užkabinti medalį su žodžiu – elitas. Jis neabejotinai turi stovėti greta tokių nūdienos būgnų ir perkusijos filosofų bei novatorių kaip Eli Keszleris, Christianas Lillingeris, Lukas Königas, Gabriele Ferrandini ar Christianas Windfeldas. Visi jie groja mušamaisiais, bet skamba unikaliai. Marijus taip pat – autentiškas ir nepakartojamas!
Bemaž dešimtmetį praleidęs kultūriniame Londono katile, Marijus įsitvirtino megapolio scenoje. Albumų įrašai ar koncertai su Keyonu Haroldu, China Moses, Dennisu Rollinsu, Anthony Josephu, Femi Temowo, Joe Armon-Jones‘u, Ashley Henry, Billu Laurance‘u ir daugeliu kitų jam virto kasdienybe. Tačiau nuolatinis darbas su kitais vis atidėliodavo jo paties kūrybinių vizijų įgyvendinimą. Galiausiai sugrįžęs į Lietuvą, M. Aleksa visą sukauptą patirtį ir brandintas kūrybines idėjas pavertė eile albumų.
Nuo autorinio žanrų ribas perskrodusio „As they Are“ ar akustinį perkusijos žavesį atskleidusio „Solo live in Vilnius“, iki bendro projekto su Manfredu Bajeliu „Santaka“, permąsčiusio net akademinius superminimalizmo šalininko Ryčio Mažulio kūrinius, ar konceptualiai ir techniškai įspūdingo „Music For Non Existent Movie“, kartu su Pauliumi Kilbausku. Visuose jų Marijus demonstruoja neįtikėtiną universalumą, techniką ir gebėjimą nenugrimzti į perdėtą konceptualumą, o veikiau priešingai – talentą atskleisti net menkiausio perkusinio šnaresio tūrį, jame slypinčias emocijas.
Šis link tylos besibraunantis būgnų ir perkusijos asas į „Vilnius Mama Jazz“ sceną sugrįžta ne vienas, o kartu su velnioniškai talentingais bičiuliais – Pauliumi Kilbausku ir Dominyku Vyšniausku.
P. Kilbauskas – ne ką mažiau spalvinga ir įdomi asmenybė. Į Lietuvos muzikos sceną įsiveržęs kartu su kultine ir laiką pranokusia grupe „Empti“, iki pat šiol nepaliauja stebinti savo nekanoniniu požiūriu į elektroninės muzikos sąveiką su akustiniu garsynu. Kūrėjas nuolat nardo garsinėse paieškose, kurios tampa ypač subtiliais muzikiniais pasakojimais.
P. Kilbausko kūrybinis kraitis solidus tiek darbų kiekiu, tiek savo idėjų unikalumu: čia ir indonezietiško gamelano įkvėptas albumas „Elements“, vandens stichiškumą atskleidęs „Vanduo“, Vilniaus taboro gyventojo Bango palikimą užfiksavęs „Bango Collective“ ar net dzūkiškas advento-Kalėdų dainas įamžinęs Eglės Kašietinės albumas „Da laduma ladum“.
Bet tai dar ne viskas. Muzika P. Kilbausko gyvenime nepaprastai glaudžiai susijusi su vaizduojamuoju menu. Dailė, kinas, teatras ar net kompiuteriniai žaidimai – tai sritys, prie kurių yra prisilietęs šis puikus muzikantas. Ryškiausiomis paletės spalvomis nutapyti performansai su dailininku Sigitu Staniūnu, muzika Oskaro Koršunovo, Pauliaus Ignatavičius, Ievos Stundžytės ir kt. spektakliams, garso takeliai Igno Jonyno, Ernesto Jankausko, Emilio Vėlyvio ir kitų režisierių filmams. Visa tai sutelpa į dinamišką ir įvairialypį Pauliaus gyvenimo aprašymą.
Trečiasis Marijaus Aleksos kompanionas „Vilnius Mama Jazz“ scenoje – D. Vyšniauskas – išskirtinis Lietuvos trimitininkas, kurio muzikinis kelias šio trio kontekste galėtų būti laikomas turinčiu bene mažiausiai „nuklydimų“. Muzikinę kelionę pradėjęs nuo senelio namuose stovėjusio pianino klavišų spaudinėjimo, laikui bėgant jis pasuko trimitininko keliu. Dominykas nuo mažens buvo skatinamas tyrinėti įvairius stilius bei ieškoti erdvių, kuriose galėtų atsiskleisti, improvizuoti. Istorijos metraščiai byloja, kad kadais net vestuvių muzikanto kailyje Dominykui yra tekę pabuvoti. Tačiau būtent džiazas tapo D. Vyšniausko gyvenimo pasirinkimu, lydinčiu jį jau daugelį metų ir atvėrusiu duris į pasaulines scenas.
Bet „nuklydimų“ būta ir Dominyko kelyje. Jo bendrystė su garso menininku, kompozitoriumi Arturu Bumšteinu, virtusi ne vienu gyvu pasirodymu ar albumu, atskleidė D. Vyšniausko gebėjimą nerti į daugiasluoksnius konceptualius eksperimentus, privertusius pamažu nublukti jam neretai lipdomą džiazmeno etiketę. Ši dogmoms, kanonams, standartams ar bet kokioms išankstinėms nuostatoms bei rėmams nepavaldi trijulė dvidešimt ketvirtajame „Vilnius Mama Jazz“ festivalyje suskambės „Vilnius X-O“ pavidalu.
Theon Cross – tba
Nikos Ziarkas – g
James Akers – sax
King David-Ike Elechi – dr
Grupė, kurios priešakyje – tūba grojantis muzikantas. Tai vaizdas, kurį džiazo festivaliuose išvysite ne kasdien, tačiau šis „Vilnius Mama Jazz“ svečias iš Jungtinės Karalystės daro būtent tai. Talentingasis Theonas Crossas į dėmesio centrą sugrąžina instrumentą, kuris per pastaruosius dešimtmečius nepelnytai nustumtas į scenos gilumą.
Net ir gyvybingoje bei veržlioje šių dienų britų džiazo scenoje Theonas išsiskiria kaip muzikantas, savo instrumentui suteikęs visiškai naujų spalvų. „Į tūbos skambesio galimybes jis pažvelgė revoliucingai ir priminė kone visiškai pamirštą tūbos vaidmenį šių dienų džiazo kontekste“, - taip kalbama apie šio vakaro „Vilnius Mama Jazz“ žvaigždę.
Londone gimusio muzikanto giminės šaknys – Karibų salyne, muzikoje jis jaučiasi puikiai įvairiuose žanruose – nuo graimo (britiška hiphopo atmaina) iki regio ar „afrobeat“. Tikras pasaulio pilietis, su dideliu entuziazmu neriantis į kartais labai skirtingus muzikinius nuotykius.
Groti pučiamaisiais jis pradėjo dar vaikystėje, o paauglystėje atrado tūbą ir nuo tos akimirkos nebesidairė atgal.
Tobulinti įgūdžius ir atrasti savo balsą džiazo scenoje jam padėjo britų edukacinė iniciatyva „Tomorrow‘s Warriors“ – kolektyvas ir muzikantų ugdymo programa, padėjusi atsiskleisti ir šalies scenai padovanojusi ne vieną ryškią džiazo žvaigždę.
Studijos žinomoje Londono Gildholo muzikos mokykloje sustiprino jo muzikinę meistrystę – 2015-aisiais jis išleido pirmąjį savo minialbumą „Aspirations“.
Tuo metu jis jau grojo ir puikiai žinomoje britų grupėje „Sons Of Kemet“, vadinamoje savo kartos džiazo vizionieriais. Šiame kolektyve, kuris 2015-aisiais pasirodė ir „Vilnius Mama Jazz“ scenoje, Theonas Crossas grojo iki pat jo išsiskirstymo 2022-aisiais.
Grodamas šioje grupėje, paraleliai tūbos virtuozas vystė ir savo solinę kūrybą – 2019-aisiais pasirodė puikiai kritikų įvertintas jo albumas FYAH, o 2021-aisiais – diskas „Intra-I“.
Theono talentas greitai buvo pastebėtas daugybės įvairių žanrų scenos žvaigždžių. Džiazo pasaulyje jis muzikavo su žymiu JAV būgnininku ir grupių lyderiu Makaya McCravenu, septynių „Grammy“ statulėlių laureatu Jonu Batiste‘u.
Taip pat - su viena ryškiausių šių dienų britų džiazo muzikančių Nubya Garcia, pernai „Vilnius Mama Jazz“ grojusiu būgnininku Mosesu Boydu ir šių metų festivalio svečiais „Steam Down“.
Muzikanto talentas pravertė ir reperiams – jis bendradarbiavo su šio žanro britų žvaigždėmis Little Simz ir Kano. Popmuzikos pasaulyje bendri muzikiniai darbai jį suvedė su dainininkėmis Emeli Sande ir Joy Crookes, o alternatyviojo roko gerbėjams bus įdomu išgirsti, jog Theonas grojo su „The Smile“ (grupe, kurioje du garsaus kolektyvo „Radiohead“ nariai muzikuoja su buvusiu „Sons Of Kemet“ būgnininku Tomu Skinneriu).
Techninė meistrystė, gilios muzikinės žinios ir kūrybiška vizija neleis sumeluoti – šiuo metu Theonas Crossas iš tiesų yra svarbi ir išskirtinė britų muzikos scenos figūra. Gana sudėtingas, bet įtraukiantis skambesys, netikėtos garsų spalvos ir ypatinga atmosfera – viso to galima tikėtis iš šio vakaro, po kurio, tikėtina, į tūbą ir jūs pažvelgsite nauju žvilgsniu.
Tekstas Ramūno Zilnio
Festivalį finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Vilniaus miesto savivaldybė.
Portale AllEvents visada galite nusipirkti bilietai į renginiai Vilniuje, Kaune, Klaipėda, Palanga, Šiauliai ir visoje Lietuvoje: Festivaliai VILNIUS MAMA JAZZ 2025 | MARIJUS ALEKSA „VILNIUS X-O“ (LT) / THEON CROSS (UK), Vilnius, Lietuvos nacionalinis dramos teatras Gegužė 24
* Aprašymas išverstas automatiškai. Gali būti netikslumų. Pirkdami bilietus būtinai peržiūrėkite renginio aprašymą bilietų parduotuvės svetainėje.
Vilniaus džiazo klubas, VŠĮ
+37069832636
festival@vilniusmama
Savanorių pr. 53 - 4, Vilnius, Lietuva
kakava
kakava
bilietai
bilietai
kakava
bilietai
bilietai
bilietai
bilietai
bilietai
ticketshop
bilietai
ticketshop
bilietai
bilietai
kakava
kakava
bilietai
bilietai
bilietai
bilietai
kakava
bilietai
kakava
bilietai
bilietai
kakava
kakava
bilietai
kakava